tisdag 26 maj 2015

En bra dag blev det

Vi har ansat gräsmattan och så satt jag ute och läste boken om heliga Birgitta.Jag blir bara arg att läsa den.Först intresann men himla tråkig.Birgitta måste ha varit som man säger psykiskt sjuk och knäpp.Hon hade syner sedan barndommen och trodde att hon kunde kommunisisera med Jesus.För det första hur?Han kan ingen svenska antar jag.Och hon kunde inte varken arameiska eller grekiska som Jesus talade.Men Birgittas upplevelser av sina släktingar kunde ju vilket barn som helst bli rädd och börja fantisera.Hela hennes person är märklig,hon tog ju sig till Rom vart fall.Bara det en bedrift.Sven Stolpe har författat och det är väl en karls syn på kvinnan Birgitta.Mycket trist läsning,men eftersom jag är på något sett släkt med Birgitta läser jag färdigt.Kommer inte ihåg hur många generationer tillbaka,men det är nog mycket långt bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar