måndag 12 december 2011

Mina jular i Klarbo

Klarbo.Minnen

Mina jular i Klarbo minns jag som mysiga!Kvällen före hade mamma fernissat i köket,så det skulle vara riktigt fint.När jag vaknade hade de kokat kaffe och lussekatter på bordet.Farmor hade ett så gott recept på pepparkakor.Klockan 8 öppnades affären och höll på till tre.Jag fick roa mig själv.Men på radion kunde man höra på Nicke lilltroll.Grodan Boll.Kalle Stropp Och PlåtNiklas.Det var egentligen en väldigt modern saga för den handlade om miljön!Sedan skulle julen trumpetas in från Stortorget.Och Landet Runt.Nu för tiden ser man på Tv.Ja och sedan fick jag roa mig på egen hand.Gick till snälla Walens,som bodd mitt emot.Jag tyckte att det var så roligt att titta på andras granar.På eftermiddagen kom släkten!Det var spännande,för man visste inte vad de hade med sig.När jag var barn var Moster Maina snäll,men sträng det var hon.När vi hade stängt affären så kom Ture och Karin,de hade ju också affär.Men det skulle hemlighetsmakeri och slå in julklappar i affären.Då fick jag inte vara med,inte.Jag tror att de vuxna tyckte att det var himla kul-Ja,ibland kom morbror Pelle,Moster Henny och Leif på julen.Hur vi hade liggplats vet jag inte!Men det gick!
Här är vår spis i Malins fina kök!Titta så fint!Diskbänken ser ursprunglig ut,men den är ny.Till vänster om dörren hade vi vår elektriska lilla spis.Lägg till bildtext
Undrar hur mamma och farmor kunde laga så god mat.Vi hade SPIS och en elektrisk spis med bara två plattor!Men maten blev god.Och baka gjorde dom i spisen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar